Mauser k98

Hier kun je alles vinden omtrent geweren. Type's, discipline's e.d.

Moderator: moderators

Mauser k98

Berichtdoor k98 sniper » ma maart 02, 2009 9:32 pm

Ik ben helemaal gek van de Mauser k98 en met name de sniper uitvoering, een supermooi geweer. Ik heb geen wapenvergunning maar als ik dat ooit haal :wink: dan wil ik dit geweer hebben en dan het liefts een echt Duits fabrikaat van de wwo2. Nou zag ik laatst op een site een k98 Yugo, is dit een Joegoslavische imitatie? Zijn er veel imitaties van gemaakt? Ik ben al jaren gek van geweren. Ook vind ik de MP40, STG44, AK-47, MG42, Thompson, BAR erg mooi.
k98 sniper
aspirant

Re: Mauser k98

Berichtdoor John B » di maart 03, 2009 12:26 pm

Het meerendeel van de Mauser 98's zijn gemaakt in Duitsland. andere landen zijn o.a. Sweden, Oostenrijk, tjechië volgens mij ook joegoslavië en zelfs Argentinië. door minime of grote verschillen kun je de nationaliteiten uit elkaar houden.

een K-98 gebouwd door Erma:

Afbeelding

eentje van FN - Herstal:

Afbeelding

een argentijnse:

Afbeelding

en een aagepaste uitvoering van STEYR:

Afbeelding

bron van de foto's: http://www.geweermakerij.nl de site van de geweermakerij Elspeet

feitelijk gat het bij de Mauser 98 om het grendelmechaniek en het ontwerp van de actie (alle bewegende delen).
John B
aspirant

Berichtdoor k98 sniper » wo maart 04, 2009 12:44 pm

Mooie plaatjes en ik heb iets om naar uit te kijken :wink: . Hier bij mij in de buurt heeft een geweren handelaar 2 Yugo's staan. Zelf dacht ik dat deze van Joegoslavische makelijk zijn. Ik ga er binnenkort wel even langs. Is de munitie nog wel makkelijk verkrijgbaar? Groeten Chris.
k98 sniper
aspirant

Berichtdoor rob-hoogstad » wo maart 04, 2009 9:38 pm

Hallo Chris,

Welkom op de site.
Log ook eens in op http://www.mauserverzamelaars.tk en ga maar vast een beetje sparen.
Veel site plezier en blijf in de lucht.
De winterslaap is bijna ten einde

Groetjes
Rob
rob-hoogstad
aspirant

Berichtdoor k98 sniper » do maart 05, 2009 12:29 pm

Hey Rob bedankt voor de tip, erg leuke site en gaaf forum hier :wink:
k98 sniper
aspirant

Berichtdoor javaboon » za maart 07, 2009 8:47 pm

k98 sniper schreef:Hey Rob bedankt voor de tip, erg leuke site en gaaf forum hier :wink:

Dank u zeer en zegt het vooral voort :D
life is like a box of chocolates
Mijn schietvereniging!
javaboon
Site Admin

Berichtdoor k98 sniper » di maart 10, 2009 12:18 pm

dat doe ik zeker :wink:
k98 sniper
aspirant

Berichtdoor k98 sniper » ma maart 16, 2009 12:11 pm

Ik zag laatst op de site http://www.mauser.org Mausers staan voor een 200 dollar. En soms zie je ze voor rond de 4 a 500 euro met orginele wehrmacht tekens erop.
k98 sniper
aspirant

Berichtdoor Gotcha » di okt 20, 2009 1:38 pm

Hier zijn ze ook volop te koop.
De meesten die je tegenkomt zijn "russian captured" K98's, die meestel niet nummergelijk zijn. Nadat ze deze van de duitsers hadden afgenomen, zijn deze vanuit alle onderdelen in elkaar gezet, opnieuw geblauwd en genummerd (met de hand...). Toen zijn ze in een staatsarsenaal gezet, om de bevolking te kunnen bewapenen in het geval nog eens zo'n onverlaat met zijn leger de grens over wil trekken....
Zo'n wapen kan je op verschillende manieren herkennen, maar vooral aan een ingealagen X bij het nummer.

Als je een wapen zoekt om te schieten maakt dat niet zoveel uit. Zoek je een verzamelstuk, dan wordt het wat anders.

De mijne is in 1940 gemaakt bij Erfurt, orgineel duits (gebleven), en is nummergelijk.
Bijlagen
DSC_0006- klein.jpg
DSC_0006- klein.jpg (85.2 KiB) 2025 keer bekeken
Sex, Guns, and Rock & Roll........
Gotcha
aspirant

Berichtdoor Vincent84 » wo okt 21, 2009 9:01 pm

Zelf heb ik een onklaar gemaakte Turkse Mauser aan de muur hangen uit 1937. Deze is ook niet nummergelijk maar ach, hij hangt er mij heel mooi. Wel vind ik het jammer dat er niets over de historie van het wapen bekend is.
Vincent84
Geboren leuteraar

Berichtdoor blackmax » do okt 22, 2009 4:35 pm

Zelf onlangs een duitse versie uit 1937 aangeschaft
ik ga er binnenkort mee de baan op

ben erg benieuwd hoe deze groepeerd

groet

Blackmax
blackmax
aspirant

Berichtdoor Gotcha » vr nov 27, 2009 10:29 am

Pin jezelf niet teveel vast op zo een sniper uitvoering.
In feite zijn dat geselecteerde K98's die goed groepeerden, en voorzien van een kijker.

Veel van die "snipers" die worden aangeboden, zijn in feite nooit in handen van een sniper geweest, en wordt je dus voor de gek gehouden. (Vooral Amerikanen zijn hier goed in, en daar worden erg veel snipers aangeboden).

Zoek gewoon een goede uit in NL, en als je wilt kan je bouw je er nog eens een orginele of replica kijker op. (ook die zijn er in (ik dacht 4) verschillende typen). Dit zal je in ieder geval enorm in je portemonnee gaan schelen. Een Mauser koop je al vanaf € 300,00. Wil je een hele mooie, duits (gebleven), of nummergelijke, dan zal je wel wat meer kwijt zijn. Wil je gewoon een wapen om te schieten, dan kan je met een "russian capture" ook al erg goed uit de voeten. Er is genoeg te koop, maar verdiep je eerst in de materie, want er zijn nogal wat variaties in de markt (Die overigens allemaal kwalitatief gewoon goed zijn).

Ben je al lid van een schietsportvereniging..?? Daar eerst maar eens mee beginnen, zodat je uiteindelijk je vergunning kan gaan halen.
Als je tips wil hebben voor een goede vereniging (Moet je voor dit wapen wel hebben met minimaal een 100m baan), dan kan ik je wel helpen.
In Brabant kan je eens kijken op http://www.ssvtarget.nl. Daar heb je een hele leuke, kleine vereniging waar je echt alle kanten op kan.
Gotcha
aspirant

Berichtdoor blackmax » zo nov 29, 2009 1:59 pm

Let wel op, als je een mauser koop op de loop
de mijn uit 1937 was kuis versleten de kogelkop zwabberde mijn loop uit
Deze geruild voor een 1943 versie met een nieuwe loop
schiet nu erg goed

mijn slagpen vervangen voor een iets langere (deze gaf problemen met Surplus munitie)

Ben werkelijk super geholpen door de winkel

nu is ie superrr

groet
blackmax
blackmax
aspirant

Berichtdoor Gotcha » di apr 20, 2010 1:42 pm

Je komt idd. wel eens tegen dat de slagpin wat versleten is.
Dan zal je met name met surplusmunitie af en toe een ketser hebben. Een fractie van een millimeter korter, en het kan gaan storen.

Er zijn volop slagpinnen voor de K98 te koop, (Misschien zelfs nieuwe aanmaak, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet).
Zelf schiet in meestal met Yougo surplus, en heb nog nooit een ketser gehad. Ik ga ervanuit dat de slagpin dan ook in nog hele goede conditie is (Net zoals de rest van het geweer is trouwens).

Je had natuurlijk ook in die Mauser van 1937 gewoon een nieuwe loop in kunnen laten zetten (Gebeurt wel vaker, en is niet eens zo duur).
Je hebt dan een supergoed wapen, en meestal hele goede acuratesse.
Gotcha
aspirant

Berichtdoor blackmax » wo jun 30, 2010 7:25 am

Ik behaal op 50 mtr extreem goede resultaten echter op 100mtr is het voor mij op onze redelijk donkere baan moeilijk voor mij te zien.

Ik loop er nu aan te denken om er een kijker op te zetten.

twijfel over top-, zij- of vizier montage

iemand tips qua montage en kijkers winkels (mag replica zijn)
loop niet erg warm voor mijn inziens te duur origineel spul

ik hoor graag van jullie

groetjes
blackmax
aspirant

Berichtdoor Gotcha » do jul 29, 2010 12:48 pm

Ik schiet het liefste met de Mauser op een 100m buitenbaan.
Binnen, met slechte verlichting is het kleine vizier van de Mauser niet de meest handige. (En buiten schieten is zowieso veel lekkerder).
Gotcha
aspirant

Keer terug naar Geweren