Wat doe ik nu fout

Hier kun je alles vinden omtrent vuistvuurwapens. Type's, discipline's e.d.

Moderator: moderators

Wat doe ik nu fout

Berichtdoor Jan Guardian » do jul 22, 2010 4:36 pm

Beste forum,

Ik ben nieuw hier en kwam bij toeval op deze site terecht, mogelijk dat iemand mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe.
Als ik mijn schietbeurt maak heb ik soms verschillende resultaten, (is normaal) maar voor het overgrote deel verschiet mijn munitie te veel naar rechts.
Ik heb volgens mij al van alles geprobeerd maar het resultaat is vaak het zelfde!
Heb mijn wapen al versteld, meer of minder druk gegeven met mijn schiethand, stand van de voeten gecorigeerd e.d.
ZELF HEB IK SOMS HET VERMOEDEN DAT IK DE KORREL BEWEEG ALS IK AFDRUK, maar weet niet wat ik hier aan moet doen daar ik maar een leek ben.
Ik weet het niet meer!!
Wie kan mij helpen???

Ik schiet met een Benelli MP 90 S WORLD CUP 22LR.
Jan Guardian
aspirant

Re: Wat doe ik nu fout

Berichtdoor javaboon » do jul 22, 2010 6:51 pm

Dat klinkt als duimen. Vlak voor of tijdens het schot met je duim het wapen onbewust naar rechts duwen. Schotbeeld gaat dan naar rechts toe. Kan ook zijn dat je met je pink het wapen iets wegduwt, dan komt het ook rechts (boven) uit.
life is like a box of chocolates
Mijn schietvereniging!
javaboon
Site Admin

Alles naar links

Berichtdoor Jan Guardian » vr jul 23, 2010 2:19 pm

Geacht forum,

Dank voor de snelle reactie op mijn vorige bericht, hier kan ik vast wat mee.
Had allen een foutje gemaakt, want met lucht schoot ik naar rechts.
Het eigenlijke probleem is dat ik met mijn vuurwapen de laatste tijd naar links afvuurt.
Van de 30 kogels gaan er 8 in de 8 en de rest zit veelal in de 9 en wat in de 10. Allemaal in redelijke groepen en op een lijn.
Ik heb alles geprobeerd stand van de voeten, verstellen van de richtmiddellen, losjes vast houden,
wat steviger.
Heel de binnen boel laten renoveren, maar het resultaat blijft het zelfde.
Nu weet ik het niet meer.
Gaarne nog wat tips om alles weer in de 9 en 10 te krijgen.

Hartelijke groet,

Jan
Jan Guardian
aspirant

Berichtdoor Coen » ma jul 26, 2010 3:06 pm

Je komt dus links af en je bent rechtshandig?

- Vinger "ter ver" op de trekker
- Trekkervinger ligt tegen het wapen aan
- Korrel links in de keep
- Foute stand van de voeten
- Rukker aan de trekker (schotbeeld links onder)
- Wapens naar links verkant (schotbeeld links onder)

Tip: Laat een trainer hier een keer naar kijken!
Coen
aspirant

Berichtdoor Jan Guardian » ma jul 26, 2010 5:24 pm

Beste Koen,
Dank voor je reactie, ik ben me ervan bewust dat ik fouten maak en dat het niet aan mijn wapen lag.
Ik heb zelf het idee dat dat ik tijdens het afdrukken de korrel beweeg en ik zou niet weten hoe ik dat moet opvangen.
1) Mijn vinger leg niet te ver op de trekker.
2) Hij komt ook niet tegen het wapen,
3) Stand van de voeten zit er in gebakken, is goed, heb wel al een aantal keren geprobeerd om te veranderen maar het resultaat blijft het zelfde,
alleen schiet ik wat meer gespannen in die houding. 9 van de 10 keer ga ik staan met gesloten ogen en kom precies op de kaart uit.
4) Als ik afdruk gaat dat met zéér veel gevoel en heel langzaam, dus van rukken kan mijns inziens geen spraken zijn. Als ik merk dat ik het gevoel heb
dat de kogel er uit moet, dan leg ik mijn wapen neer en probeer te ontspannen.
5) Ik weet alleen niet wat je bedoeld met " wapens naar links verkant"

En ja, daar komt het grote probleem, er is hier geen trainer, je moet hier alles zelf maar uitzoeken.
In de twee jaar dat ik nu schiet, hebben mischien 3 mensen de moeite genomen om mijn wat dingen uit te leggen, verder het ik alles maar afgekeken bij (collega) schutters en heb het wiel voor de derde keer moeten uitvinden.
Jan Guardian
aspirant

Berichtdoor javaboon » ma jul 26, 2010 6:36 pm

Als je geen trainer hebt, hoe *weet* je dan dat je vinger goed zit en deze niet tegen het wapen komt? Je zegt zelf dat je tijdens het afdrukken de korrel beweegt. Vertel eens vanaf het begin tot het einde wat je doet om een schot te lossen?
Mijn schietvereniging!
javaboon
Site Admin

Berichtdoor Jan Guardian » ma jul 26, 2010 7:31 pm

Nou laat ik proberen om het uit te leggen, denk dat het moeilijk word, maar gaat het toch proberen.
1) Ik sta gericht en houd het wapen op ontspannen wijze vast. (knijp niet in de kolf en mijn duim word niet tegen het wapen gedrukt)
"die slaapt als het ware".
2) Ik tracht tijdens het richten het ideaal beeld vast te houden door nog een keer adem te halen, laat het wapen langzaam zakken tot het doel en tracht de trekkerdruk langzaam op te bouwen en binnen de 6 a 8 sec af te vuren.
3) Verder houd ik het wapen zo vast dat de trekkervinger vrij ligt van het wapen en plaast mijn vinger tegen de trekker (het midden van het voorste kootje) het het wel eens anders geprobeerd b.v. met de top van mijn vinger en met het schrarnierpunt van mijn vingerkoot. Maar dat gaf een slechter schotbeeld dan dat ik gewend was.
4) Ik haal mijn trekkervinger recht naar achteren. (Heb vaak geoefend met een ijsstokje op de vinger en duwde die heel zachtje naar achteren tot dat ik er zeker van was dat hij recht naar achter ging en heb inmiddels dat gevoel in mijn kattenbakvulling opgeslagen!)
5) De trekkerdruk bouw ik gelijkmatig op en weet inmiddels wanneer het schot gaat vallen. (heb vrij vaak droog geoefend)

Ik hoop dat ik het als leek goed heb uitgelegd en anders moet je het me maar niet kwalijk nemen.
Ik hoor graag reacties hierop, want ik ben een beginnend schutter en wil heel graag leren.
Jan Guardian
aspirant

Berichtdoor javaboon » ma jul 26, 2010 8:24 pm

Hmm, dat laatste is juist iets wat je niet zou moeten ervaren, het moment dat het schot gaat vallen moet je nou juist niet merken. De trekkerdruk opbouw moet dusdanig zijn dat je niet weet wanneer het schot afgaat, anders ga je er op anticiperen. In die tijd moet je schotbeeld in de kleine cirkel onder de roos zitten waarbinnen je het schot wilt laten vallen.(hele kleine cirkel onder de roos, waarbinnen je je wapen houdt.). Recoil anticipatie levert een schotbeeld op dat wat linksboven uitwaaiert.(1e kwadrant). Wat je moet kunnen is snel druk opbouwen tot het punt dat je 90% van de druk hebt. Dan ga je geleidelijk de laatste 10% opbouwen dusdanig dat je niet kunt voorspellen dat je schot afkomt. De punt waar je vinger tegen de trekker zit is niet verkeerd.

Ben benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken en wat je resultaten worden.
Mijn schietvereniging!
javaboon
Site Admin

Berichtdoor bassochist » ma jul 26, 2010 8:48 pm

zo kijk ik er ook tegen aan, maar moet er wel bij zeggen dat ik geen roosjes melker ben.

maar als ik het zo over het algemeen eens bekijk, heeft ts op dit moment niet de mogelijkheden om door te groeien binnen zijn vereniging, hij zit nu op het max van zijn kunnen vanwege gebrek aan kennis, als ts serieus is, en dat is mijn insziens wel, en hier mee door wil gaan, dan is mijn tip: zoek een andere vereniging met een goede trainer en aantal serieuze wedstrijdschutters, daar kun je een hoop van leren.

ik loop op dit moment tegen hetzelfde probleem aan, ik weet dat ik meer kan door meer te trainen maar door gebrek aan kennis wat je normaal op zou kunnen pakken van andere schutters en/of trainers heb ik nu niet de mogelijkheid om verder te groeien ook aan de mogelijkheid om te trainen ontbreekt het daar ze gekapt zijn met dynamisch trainen, dus ben ook rond aan het kijken naar een andere club.

waar ben je lid btw??
als het in de buurt is, zou ik mijn vader kunnen vragen of die een keertje naar je techniek wil kijken, die heeft jarenlang mkl en mp geschoten, op nk en districts niveau en ook genoeg wedstrijden gewonnen toendertijd, en hij kan het nog steeds.
comming up: vms custom 9mm major
SPS .38super open <---- te koop| sti 2011 .22lr
dillon xl650 user.
npsa: 10-r78
bassochist
aspirant kogelwerper

Berichtdoor bassochist » ma jul 26, 2010 9:09 pm

kan ook dat je in je wapen knijpt (ongemerkt) als het schot gaat, daardoor druk je het wapen naar links.
comming up: vms custom 9mm major
SPS .38super open <---- te koop| sti 2011 .22lr
dillon xl650 user.
npsa: 10-r78
bassochist
aspirant kogelwerper

Berichtdoor Coen » di jul 27, 2010 3:18 pm

Er blijft niet veel over....

Het kan nog zijn dat je het wapen in z'n algemeenheid niet op de goede manier vast hebt. Probeer eens om jezelf het wapen met de linkerhand "aan te geven"en niet met de rechterhand van de tafel te pakken. Verder zeg je dat je "weet wanneer het schot valt". Het gevaar daarvan is dat je onbewust kunt gaan anticiperen op het schot en je onbedoeld alvast de opslag van het wapen inzet. Dan is er nog het narichten. Pak na het vallen van het schot nogmaals even het richtgebied en laat niet meteen de trekker teruggaan. Mocht je een verstelbare trekker hebben... staat deze niet te ver naar voren of naar rechts gedraaid?
Coen
aspirant

Berichtdoor Rugertje » di jul 27, 2010 5:41 pm

Als je droog traint moet je eens een leeg .22 hulsje onderste boven op het uiteinde van je loop zetten.
Daarna je gewone routine: richten trekkerdruk opbouwen en het "schot" laten vallen.
Als je alles goed doet mag het hulsje niet bewegen, zowel ........ trekkerfout
Rugertje
Geboren leuteraar

Berichtdoor Jan Guardian » di jul 27, 2010 9:48 pm

Geacht Forum,

Javaboon: Ga proberen je advies op te volgen, trekkerdruk opbouwen tot 90% en dan 10% geleidelijk.
Zal moeilijk worden om iets wat ik me onbewust heb aangeleerd, weer af te leren.
Wel moeilijke woorden voor een leek als ik, recoil?? en 1e kwadrant. Ik heb maar de houtenklompenschool doorwandeld hoor.
Maar dank voor de tip!

Bassochist: Dank voor het aanbod maar ik zit een heel eind uit de buurt.

Coen:
1) Ik pak altijd het wapen met de linkerhand en laat hem rustig in de rechterhand zakken, zodat ik een goede grip heb zonder te knijpen.
2) Over waneer het schot gaat en mogelijk gaat anticiperen, daar ga ik gegarandeerd aan werken. (Heb ik ook aan javaboon geschreven.)
3) Het narichten doe ik altijd, maar heb inmiddels de trekker dan al los gelaten! Ga ik gegarandeerd aan werken
4) Ik heb inderdaad een verstelbare trekker, en mogelijk tijdens de laatse verandering (renovatie van de binnenboel) heb ik hem iets te naar
rechts gezet. Ga het e.e.a. eens uit proberen. Kijk aan dit soort tips heb ik wat! hartelijk dank

Rugertje: Wat een geweldig idee, heb in de twee jaar dat ik schiet nog nooit zoveel nuttige tips gehad!!!!!
Alle mensen die mij raad hebben gegeven, hartelijk dank en jullie horen wel hoe het is vergaan.
Jan Guardian
aspirant

Berichtdoor Rugertje » wo jul 28, 2010 2:16 pm

Wat als controle op het anticiperen ook wel eens wil werken, maar dan moet een ander je magazijn laden, is om 1 van de patronen te vervangen door een dummy.
Je haalt dan de trekker over maar er gebeurt niks behalve jouw geanticipeerde reactie op een schot wat niet komt. :shock:

Deze reactie heb ikzelf ook niet onder controle hoor :oops:
Rugertje
Geboren leuteraar

Berichtdoor Jan Guardian » wo jul 28, 2010 2:39 pm

Rugertje;
Heb vanmorgen uitgebreid droog geoefend, viel best tegen en ik zal nog heel wat moeten oefenen om het hulsje op de loop te houden.
Lukt inmiddels redelijk van de 30 schoten is hij er maar 12 x afgevallen!! Dus waarschijnlijk toch ongemerkt rukken aan de trekker. :oops:
Ik heb ook nog even de trekker een milimeter of drie naar links gezet, voelt even onwennig en anders aan, maar hoop dat de resultaten er niet onder lijden.
Zoals je ziet, ik probeer bijna alle raad op te volgen en nu gaan we voor de negens en tienen. :lol:
Jan Guardian
aspirant

Berichtdoor Rugertje » wo jul 28, 2010 3:46 pm

Maar om je reactie op het schot echt te testen moeten je hersens denken dat er een schot komt.
En als er dan onverwacht geen schot komt ..... maakt je hand toch een rare beweging om het schot (de opslag/recoil) op te vangen. (bij mij dan :oops: maar dat is bij 9mm en 357 het zal dus ook wel bij .22 zijn)

Pang pang pang pang pang pa... nee klik
Rugertje
Geboren leuteraar

Berichtdoor javaboon » wo jul 28, 2010 3:52 pm

dat is dus riding the recoil :-)
Mijn schietvereniging!
javaboon
Site Admin

Berichtdoor Marchello » vr jul 30, 2010 8:09 pm

gewoon vragen of een ervaren schutter bij jou op de vereniging het kunstje nog eens wil uitleggen en beter nog: jou eens flink op je vingers kijkt als je schiet. die haalt er zo uit wat je verkeerd doet. Gaat echt beter dan via een forum of droog oefenen thuis. Probleem van dat droog oefenen is het gevaar dat je jezelf de verkeerde dingen aanleert en dat is moeilijker af te leren.
groet,
Marcel
Ik probeer al jaren coke te snuiven.....
Maar de ijsblokjes blijven steeds voor mijn neusgaten steken.
Marchello
Site Admin

Keer terug naar Vuistvuurwapens